בגידה במערכות יחסים על צורותיה השונות היא מצב כואב ביותר עבור כל הצדדים המעורבים, ולעתים קרובות גורמת נזק בלתי הפיך לאמון, לבסיס ולעתיד של מערכת היחסים. בגידה במערכות יחסים היא נושא נפוץ מאוד שנחקר במשך מאות שנים, עם צורות, סיבות ותוצאות רבות ושונות, מוחשיות ובלתי מוחשיות.

במובן הרחב ביותר, בגידה במערכות יחסים מוגדרת כמעשה מכוון או לא מכוון של פגיעה, פגיעה או אובדן אמון שמקורו בבן זוג במערכת יחסים. זה יכול להופיע בצורות רבות ושונות, החל מבגידה פיזית, חוסר יושר, התעללות רגשית ובגידה, הזנחה או התנהגות מניפולטיבית. הבנת השורשים של בגידות כאלה וכיצד למנוע אותן היא המפתח להבנה ותיקון של כל מערכת יחסים פגומה או שבורה.

euro2012girls.com-פורטל מומלץ
סוגי הבגידה

אפשר לנסות להפריד את סוגי הבגידה לקטגוריות, אם כי חשוב לציין שכל צורות הבגידה קשורות זו בזו. לדוגמה, בגידה פיזית עלולה להוביל לתחושות של בגידה רגשית. יתר על כן, מעשה בגידה יכול להפוך לסוג אחר. הקטגוריות הבאות, עם זאת, הן כמה מהסוגים המוכרים ביותר של בגידות:

בגידה – זוהי הדוגמה הבולטת ביותר לבגידה וכנראה המדוברת ביותר. כאשר אחד מבני הזוג סוטה מחוץ למערכת היחסים באופן פיזי או מיני, זה נחשב מעשה בגידה ושובר את כל הקשרים היחסיים יחד עם אמון.

שקר וחוסר יושר – מעשי חוסר יושר או שקר נעים בין שקרים לבנים קטנים למעשי הסתרה עצומים, שכולם גורמים להפרת אמון בין בני זוג. שקר יכול לבוא גם בצורה של הסתרת כל מידע, אי ציון עובדות רלוונטיות, או הגזמה בסיפורים – כל אלה יכולים להיתפס כלא ישרים.

התעללות רגשית ובגידה – סוג זה של בגידה אינו בולט כמו שני האחרים, אך הוא מזיק מאוד בכל זאת. זה קורה כאשר אחד מבני הזוג אינו מביע את חיבתו או הערצתו או היעדרו כלפי בן הזוג השני. צורות אחרות של התעללות רגשית יכולות לכלול זלזול, ביטול, הסתייגות וביקורת; כל אלה יכולים להוביל לבגידה שקטה ברגשותיו של אחד מבני הזוג.

הזנחה – הזנחה במערכות יחסים נתפסת לעיתים קרובות גם כסוג של בגידה. אם אחד מבני הזוג לא משקיע את אותו מאמץ במערכת היחסים כמו השני, אם הם לא זמינים רגשית או לא מוכנים לספק את אותו סוג של תמיכה, זמן ותשומת לב לבן הזוג השני כפי שמגיע להם, זה יכול להיחשב בגידה.

התנהגות מניפולטיבית – בעוד מניפולציה במערכות יחסים יכולה להיות מתוחכמת, היא יכולה להיות מזיקה ופוגענית. סוג זה של בגידה מתבטא בדרך כלל בצורה של התנהגות פסיבית-אגרסיבית או משחקי חשיבה, שבהם אחד מבני הזוג מבקש לשלוט או להכניע את השני על ידי שכתוב המציאות של המצב או על ידי בידוד בן זוגם.

שורשי הבגידה

ישנם גורמים פוטנציאליים רבים לבגידה במערכות יחסים, החל מסוגיות אישיות לא פתורות ועד לנורמות חברתיות. חשוב לציין כי שום מעשה בגידה לא נעשה ללא עילה, ולכן יש לבחון כל מקרה לגופו.

במקרים מסוימים, מעשי בגידה מתרחשים עקב תחושות של חוסר ביטחון, קנאה, קנאה או הערכה עצמית נמוכה. אחד מבני הזוג עשוי להרגיש שחסרה לו האהבה, הקבלה או תשומת הלב של בן זוגו, ולכן הוא מתפרץ עליו בניסיון מוטעה לגרום לעצמו להרגיש טוב יותר. למעשה, מחקרים קשרו עלייה באינטנסיביות ובתדירות של עניינים עם תחושות כאלה של חוסר ביטחון.

למקרים אחרים של בגידה במערכות יחסים עשויות להיות סיבות תרבותיות, חברתיות או אפילו ביולוגיות. לדוגמה, בתרבויות המערביות, גברים לומדים בדרך כלל מגיל צעיר שזה "נורמלי" או אפילו רצוי שיהיו להם פרטנרים מרובים ולכן עשויים להרגיש זכאים לפעול על פי הרצונות הפיזיים שלהם באופן שעלול להתנגש עם זה של בת זוגם. מצד שני, נשים עשויות להיות מעודדות להרגיש נחותות מגברים, ולכן עשויות להתקשות לעמוד על הגבולות שלהן מול לחץ חיצוני.

ייתכן אפילו שמבחינה ביולוגית אנשים יהפכו לחסרי מנוחה ויחפשו גירוי מיני לאחר תקופה ארוכה של זמן – רעיון שנתמך על ידי מחקר שמצא כי קיום פרטנרים מיניים מרובים לאורך החיים עשוי להיות מושרש באינסטינקט אנושי ולא במעשי בגידה שנבחרו במודע.

השפעות הבגידה

ללא קשר לשורש, כאשר מתגלה כי בן זוג בגד באחר, רבות מאותן השפעות בדרך כלל יבואו לידי ביטוי. ברוב המקרים, בגידה מובילה לכאב רגשי עז, החל מההשפלה של להיות שולל לבלבול על מקום הימצאו ומחשבותיו של בן זוגם.

בנוסף, לבגידה יש פוטנציאל לגרום נזק בלתי הפיך לרמת האינטימיות והאמון בין שני אנשים. כאשר אמונה