זקפה היא התגובה הפיזיולוגית האוטומטית המתרחשת אצל זכרים אנושיים כתוצאה מעוררות או גירוי מיני. למרות שהמונח זקפה בדרך כלל מעלה רעיונות של איבר המין הגברי, השדיים והפטמות יכולים להיות זקופים גם אצל גברים ונשים כאחד. תהליך טבעי זה מתרחש כתוצאה מדם שנשלח לפין, מה שגורם להתרחבות ומוצקות. אותו תהליך בסיסי מתרחש עם פטמות זקופות.

הפיזיולוגיה מאחורי הזקפה מתחילה עם עלייה בריכוז של תחמוצת החנקן בקצות העצבים. מולקולה זו מעוררת נוירונים חושיים, אשר לאחר מכן שולח דחפים למוח. דחפים אלה עוברים דרך חוט השדרה וגורמים לשינוי בצורת תאי השריר החלק בתוך corpora cavernosa, שהם חלקי הפין שהופכים מעורבים בדם במהלך זקפה. ההרפיה וההתרחבות של תאי שריר חלקים אלה בתוך corpora cavernosa מאפשרים לדם לזרום פנימה ולתת לפין את הקשיות האופיינית לו.

יחד עם זאת, הוורידים, אשר לוקחים דם מן הפין, להיות מכווץ ודחוס בשל אותה הרפיה שריר חלק, המאפשר את הפין להישאר מעורב וקשה. זקפה יכולה להימשך בין כמה שניות עד שעה.

המוליך העצבי דופמין קיים גם במהלך זקפה והוא האמין להיות מעורב בהנאה הקשורה עוררות מינית. דופמין משתחרר במוח במהלך עוררות פיזית ויכול להיות בעל השפעה מרגשת ומרגיעה כאחד.

הורמון הטסטוסטרון מעורב גם בתהליך הזקפה הגברית. טסטוסטרון משחק תפקיד בחשק המיני הכללי של גברים, וירידה ברמות הטסטוסטרון יכולה לגרום לירידה בחשק המיני. בנוסף, טסטוסטרון קשור לרמות דופמין מוגברות, אשר יכול להגביר עוד יותר את התשוקה המינית ואת העוררות.

תפקוד לקוי של זיקפה (ED) הוא מצב המשפיע על מספר רב של גברים ומאופיין בקושי להשיג או לשמור על זקפה. ED יכול להתרחש עקב מספר סיבות שונות כגון בעיות פסיכולוגיות, סוכרת, מחלות לב, ותרופות מסוימות. הטיפול ב- ED כולל בדרך כלל שילוב של תרופות, ייעוץ ושינויים באורח החיים.

בנוסף לזקפה פיזית, זקפות פסיכולוגיות אפשריות גם. סוג זה של זקפה נגרם על ידי פנטזיות או מחשבות מיניות, ללא כל גירוי פיזי. הוא האמין כי ההיפותלמוס משחק תפקיד בתהליך זה, כפי שהוא מעריך את אותות העוררות המגיעים מהמוח ושולח מסרים למוח לגבי עוררות ואת התגובה הפיזיולוגית של זקפה.

זקפות הן חלק נורמלי מהפיזיולוגיה הגברית ויכולות להיות סימן לבריאות טובה. בעיות בהשגת ושמירה על זקפה יכולות להצביע על בעיות בריאותיות בסיסיות ויש לטפל בהן על ידי רופא.