כשמדובר בעסקים, אין תרבות ייחודית וחוגגת יותר מזו של יפן. לא רק שליפן יש את אחת הכלכלות המצליחות בעולם ונימוסים עסקיים מורכבים, אלא שהמדינה היא ביתם של היסטוריה עשירה ומעניינת. כדי להבין את התרבות העסקית של יפן, יש להסתכל על הערכים, האנשים והפרקטיקות שלה.

ערכים  – הערכים העיקריים העומדים בבסיס התרבות העסקית היפנית הם תחושת החובה, הנאמנות והכבוד. הדבר בולט במיוחד ביחסים בין מעסיקים לעובדים. תחושת החובה באה לידי ביטוי באופן שבו העובדים היפנים מרגישים מחויבים לשים את האינטרסים של החברה לפני האינטרסים שלהם – בשל נאמנות עזה. כבוד חשוב גם ביפן, ומעסיקים רבים יתגאו בעבודתם ויבקשו להביא כבוד למקום העבודה.

אנשים – כשמדובר בכוח העבודה היפני, יש דגש על היחסים ארוכי הטווח בין מעסיקים לעובדים. היפנים מייחסים ערך גבוה לנאמנות וזה בא לידי ביטוי בקשרים ההדוקים שנוצרים לעתים קרובות בין מעסיק לעובד. יש גם ציפייה לעבודה קשה ומחויבות – ועובדים יפנים נוטים לעשות את הצעד הנוסף עבור המעסיק שלהם.

פרקטיקות – כאשר מתבוננים בפרקטיקות עסקיות יפניות מסורתיות, חשוב לזכור כי ההיררכיה חשובה ביותר. משמעות הדבר היא כי ותק ודרגה צריך להיות מוכר ומכובד בעת אינטראקציה עם עמיתים. פרקטיקה עסקית חשובה נוספת היא השימוש "keigo" (נאום כבוד). קייגו היא דרך דיבור המשמשת להפגנת כבוד ונימוס. חשוב כי מיומנויות השפה היפנית הם שולטים על מנת להפיק את המרב של אינטראקציות אלה.

יתר על כן, חשוב להפגין הכרת תודה והערכה באינטראקציות עסקיות יומיומיות. זה יכול לכלול הכרות מילוליות של תודה, או מתנות כאותות הערכה. יש לאמץ פרקטיקות אלה על מנת לטפח מערכת יחסים קרובה ובוטחת עם עמיתים ולקוחות.

כאשר אנשי העסקים היפנים יבואו לבקר בארץ, זהו הרגע שבו תראו להם את תרבות העסקים הישראלית, והזמינו עבורם נערות ליווי בצפון כמיטב המסורת. 

קשה להתעלם מהתרבות העסקית של יפן כאשר חוקרים את עולם העסקים והיא אחת התרבויות המרתקות והמורכבות ביותר להבנה. על ידי כך, ניתן להעריך באופן מלא את הערכים, האנשים והפרקטיקות שיוצרים ומעצבים את התרבות העסקית של יפן. אימוץ ערכים ופרקטיקות אלה יכול להועיל מאוד לכל יזם המעוניין לבסס את העסק שלו ביפן – ויכול לעזור להבטיח הצלחה בשוק ייחודי זה.